Så skyddar du dig mot solen

Alla behöver skydd mot solen, oavsett ålder. Barns hud är mycket känsligare än vuxnas och behöver extra skydd. Barn under ett år ska helst inte alls vara i direkt solljus.

Solljus är både bra och dåligt för människors hälsa.

Personer som har ljus hud är känsligare för solljus. De bränner sig lättare än personer som har mörk hud och hårfärg. Men både ljus och mörk hud ska skyddas från solen.

Solens skadliga strålning heter ultravioletta strålar. Det förkortas UV-strålar och kallas också UV-ljus.

UV-index är ett mått på hur stark solen är. SMHI har UV-prognoser för hela Sverige.

Lite sol är nyttigt

Solen ger oss värme och hjälper oss att reglera vår dygnsrytm. Solstrålarna gör också att kroppen bildar D-vitamin som alla behöver. Det räcker att du får sol på händerna och i ansiktet i cirka 20 minuter varje dag. Då får kroppen tillräckligt med D-vitamin.

Huden och ögonen kan skadas

Solljus gör att huden åldras. Det gäller både för barn och vuxna.

Du kan bränna dig om du är i solen för länge. Sol kan också ge utslag, så kallat soleksem.

Risken att bränna sig är större i länder där solen är starkare än vad den är i Sverige. Det gäller särskilt om du reser utomlands under den svenska vintern då du inte har varit i solen på länge.

Läs mer i kapitlet Skador i huden.

Mycket tid i solen ökar risken för flera typer av hudcancer, även om du inte bränner dig. Ju mörkare hud du har, desto bättre tål du solen och desto mindre är risken för att få hudcancer.

Även ögonen är känsliga för UV-ljus. Samma typ av cancer som uppstår i huden på grund av solljus kan uppstå i ögat. Barn är mer känsliga än vuxna.

Barns hud är mycket känsligare

Barns hud är tunnare och har inte lika mycket pigment som vuxna. De blir därför lättare brända av solen.

Hudcancer förekommer nästan inte hos barn. Men om du bränner dig flera gånger som barn ökar risken att få hudcancer senare i livet. Störst är risken för personer med ljus eller fräknig hud.

Solarium och brun-utan-sol-produkter

Att sola i solarium ökar risken att få hudcancer, och ungdomar är särskilt känsliga. Därför måste man vara 18 år eller äldre för att få sola i solarium i Sverige.

Det är bättre att använda brun-utan-sol-produkter än att sola, om du vill se solbränd ut. En del brun-utan-sol-produkter innehåller solskyddsfaktor.

Solråd för barn och vuxna

Solråden gäller för alla åldrar. De är särskilt viktiga för barn och unga och för dig som har ljus hud eller hud med mycket fräknar.

Tänk på detta:

  • Undvik solen mitt på dagen.
  • Använd kläder som skyddar.
  • Använd solskyddsmedel.

Undvik solen mitt på dagen

Tänk på detta:

  • Var inte i solen när den är som starkast, mellan klockan 11 och 15. Det är extra noga i länder där solen är starkare än i Sverige. Du får UV-ljus på dig så fort du är utomhus.
  • Är du utomhus med barn mitt på dagen, försök att vara i skuggan eller på ett ställe med mycket träd som skyddar mot solens strålar.
  • Är du på stranden när solen är som starkast är det bra att sätta upp ett parasoll eller ett enkelt tält, för att få skugga en del av tiden. Det är särskilt viktigt för barn.

Särskilda solråd för barn upp till ett år

Detta gäller särskilt för barn upp till ett år:

  • Barn i den här åldern ska inte vara i solen alls. Även i skugga finns viss UV-strålning. Håll barnet i skugga eller var inomhus när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15.
  • Klä barnet i solhatt och i tunna kläder som täcker hela kroppen.
  • Skydda huden på barn som har börjat krypa eller gå genom att använda solskyddsmedel på de delar av kroppen som inte täcks med kläder. Det kan vara svårt att hålla barnet helt i skuggan. Använd solskyddsfaktor 30 eller högre.

Solen är stark även när det är molnigt

Vilken tid det är på dagen är mer avgörande än vilket väder det är. Strålarna från solen är alltid starkare mitt på dagen. De är starkare mitt på dagen en molnig dag än klockan 16 en solig dag. Moln släpper igenom omkring hälften av solstrålarna. Därför kan du få för mycket sol även när det är moln eller soldis.

Vatten, sand och snö gör ljuset starkare

Vatten, sand och snö reflekterar solljus och ökar strålningens effekt. Solstrålarna når också ungefär en halvmeter ner i vattnet. Vattnet skyddar därför inte mot UV-ljus.

En dag med vind på sjön eller på stranden kan kännas sval och skön. Om du har bränt dig märks det först på kvällen och natten efteråt.

Använd kläder som skyddar

Så skyddar du med kläder:

  • Använd solhatt eller keps.
  • Använd kläder som täcker kroppen, till exempel långärmad tröja och byxor med långa ben.
  • Använd mörka kläder eller kläder av tätt vävda tyger. De ger bäst skydd mot UV-ljuset. Du kan enkelt kontrollera det genom att hålla upp plagget mot solljuset. Strilar ljuset genom är skyddet dåligt. De flesta plagg har en solskyddsfaktor på mellan 10 och 30. Det finns också speciella solskyddskläder med högre solskyddsfaktor.
  • Vid bad är det bra att använda t-shirt och badshorts som går långt ner på låren. Det finns också badkläder med UV-skydd, bäst skydd har kläder med lång ärm och långa ben.
  • Använd solglasögon som har UV-skydd. Det finns också simglasögon med UV-skydd. Vanliga glasögon ger oftast ett bra skydd mot UV-ljus. Tänk på att använda solglasögon eller skidglasögon med UV-skydd i fjällen på vintern.

Använd mycket solskyddsmedel

Solskyddsmedel finns bland annat som kräm, sprej och mousse. Det används som komplement till kläder.

Här följer råd kring solskyddsmedel:

  • Smörj de delar av kroppen som inte täcks av kläder. Smörj in en stund innan du går ut, eller hela kroppen om du ska bada.
  • För barn väljer du ett solskyddsmedel som är anpassat för barn. Det är bäst att använda vattenfast solskyddsmedel med solskyddsfaktor 30 eller högre.
  • Använd mycket solskyddsmedel och massera in jämnt i huden. Du behöver använda mycket för att uppnå den solskyddsfaktor som anges. Glöm inte ansiktet, nacken, pannan, läpparna, öronen och bakom öronen, och på ovansidan av händerna och fötterna.
  • Du behöver smörja på nytt efter bad och även vid behov då och då. Smörj varannan timme om du badar mycket. Det gäller även om du är i länder med stark sol eller om du är på vatten, till exempel i en båt.
  • Smörj även på vintern, om det är snö och solen är stark. Det är särskilt viktigt i fjällen. Snö reflekterar 80 procent av solstrålarna.

Solskyddsmedel fungerar sämre om de har varit öppnade länge, och bör användas inom den tidsperiod som står angivet på förpackningen.

Skador i huden

Första tecknet på att huden har skadats av solen är att den blir röd och att det gör ont. Vid en allvarlig skada kan det bli blåsor och sår.

Får du soleksem kliar huden och blir röd, ibland med knottror eller blåsor.

Undvik solen i några dagar om huden blir röd och ömmar. Detsamma gäller om du får soleksem. Huden behöver få läka.

Läs mer om solskador, såsom brännskador och soleksem och hur du kan lindra besvären.

När och var ska jag söka vård?

Ibland kan man få besvär i huden efter att ha varit i solen.

De allra flesta som har fått lindriga hudbesvär behöver inte söka vård. Det brukar gå över av sig själv eller efter att du har behandlat det hemma.

Kontakta en vårdcentral om något av detta stämmer:

  • Du får soleksem eller andra hudbesvär flera gånger.
  • Du använder läkemedel och får besvär i huden.

Vänta tills det blir vardag, om det är helg. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.

Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning så snart det går om något av detta stämmer:

  • Du har bränt dig i solen och fått blåsor i huden.
  • Du har mycket ont i ögonen i mer än två dagar efter att ha varit i solen.

Du behöver inte söka vård någon annanstans om det är stängt. Vänta tills den jouröppna mottagningen eller vårdcentralen öppnar.

Om det är bråttom

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om ett barn yngre än ett år har skador från solen. Om det är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha sjukvårdsrådgivning. Då kan du få hjälp att bedöma symtom eller hjälp med var du kan söka vård.

Allt innehåll är granskat och godkänt av 1177 Vårdguidens redaktion.
1177 Vårdguiden svarar för innehållet med undantag för eventuella fel som uppstått i samband med överföringen till Vårdpassagen.se

Synpunkter på innehållet? Kontakta redaktionen


Fakta och råd från 1177 Vårdguiden